Chris Stenger natuurfotograaf
Ik ben Chris Stenger en al meer dan 50 jaar natuurfotograaf, landschapsfotograaf en reisfotograaf. Ik begon met fotograferen in de 60-er jaren van de vorige eeuw, toen ik scheikunde studeerde in Leiden. Na acht weken lopende band werk bij de Caballero sigaretten fabriek in Den Haag kon ik mijn eerste camera kopen. Het werd een Minolta SRT101 spiegelreflex. De camera staat nu in het privé museum van zoete herinneringen maar werkt nog steeds! In deze lang vervlogen jaren experimenteerde ik driftig met allerlei zwart wit technieken zoals pseudosolarisatie, gomdruk, broomoliedruk etc., technieken die nu in het digitale tijdperk diep zijn weggezakt in de analoge vergetelheid. Er zijn nog maar weinig fotografen die deze technieken beheersen. Na deze experimentele beginperiode ging ik met kleurendia’s werken. Ook richtte ik me vanaf dat moment steeds meer op de natuurfotografie, landschapsfotografie en reisfotografie. Dit zijn ook tegenwoordig nog mijn favoriete onderwerpen.
Een baan bij Shell
Een gezin met kinderen en een drukke baan bij Shell Research drongen de fotografie met name in de jaren tachtig van de vorige eeuw wat naar de achtergrond. De passie bleef echter en toen de kinderen eenmaal uit huis waren ging ik parttime werken. Ook werkte ik toen aan allerlei projecten voor Shell in het buitenland. Hierdoor ontstond de mogelijkheid om veel te reizen en te fotograferen. Sinds 2010 ben ik gepensioneerd en kan ik dus min of meer fulltime bezig zijn met fotografie.
Een beschouwende fotograaf
Ik zie mezelf als een beschouwende fotograaf. Ik werk rustig en heb er plezier in om uren of dagenlang met één onderwerp bezig te zijn. Nieuwsgierigheid, toewijding en technische perfectie zijn daarbij belangrijke sleutelwoorden.
Naast het fotograferen zelf vind ik de beelbewerking achteraf ook extreem belangrijk. Vooral natuurfotografen zijn vaak van mening dat het beeld in de camera moet ontstaan. Beeldbewerking achteraf moet in deze visie beperkt worden tot wat kleine aanpassingen. Wat betreft beeldbewerking ben ik echter geen traditionele natuurfotograaf. Ik vind de beeldbewerkingsfase heel belangrijk en daarbij is alles toegestaan om een zo optimaal en fraai mogelijk resultaat te krijgen. Eén voorwaarde; je moet eerlijk zijn over wat je hebt gedaan. Zo kan ik dus zowel genieten van bijvoorbeeld een fraai “recht toe recht aan” beeld van een wild dier als van een landschap dat met Photoshop sterk werd bewerkt en aangepast. Het eindresultaat en het gevoel dat ik daarbij krijg zijn doorslaggevend!
What about AI?
Zoals veel fotografen ben ik ben wat dualistisch over AI. Enerzijds weet ik dat AI in fotografie en video niet is tegen te houden. Ook de enorme mogelijkheden die AI geeft op het gebied van beeldbewerking kan ik best waarderen. Anderzijds komt natuurlijk ook bij mij de vraag op wat ik nog doe als fotograaf als iemand achter een PC zonder ooit een foto te maken een prachtig beeld kan creëren.
Wat mij betreft is het antwoord simpel: ik fotografeer omdat ik het geweldig vind om zaken vast te leggen die ik zelf heb beleefd. Grootse landschappen, imposante dieren en interessante culturen. Als iemand dat wil creëren vanuit zijn werkkamer; prima …’be my guest’, maar er gaat toch niets boven het gevoel dat je hebt als je ter plekke aanwezig bent om te fotograferen. Daarnaast kan ik, eenmaal thuis, ook genieten van het creëren van fantasie werelden met behulp van bijvoorbeeld Photoshop. Voor mij is daarbij cruciaal dat ik bij het creëren van zulke fantasie werelden vooral mijn eigen foto’s gebruik. AI kan daarbij natuurlijk een interessante rol spelen!
Apparatuur
Ik werk voornamelijk met Canon apparatuur. Daarnaast gebruik ik nog kleine handzame Panasonic micro 4/3 camera’s. Ook fotografeerde ik enige jaren met een Mamiya midden-formaat systeem met Leaf digitale achterwand. Geweldige beeldkwaliteit, maar zo’n middenformaat systeem is zwaar en vaak erg onhandig in gebruik of om mee te reizen. Daarnaast benadert de kwaliteit van beelden uit moderne kleinbeeld camera’s die van mijn middenformaat camera. Ik moest wel heel grote afdrukken maken om nog een duidelijk verschil te zien. Daarom heb ik 2020 digitaal middenformaat vaarwel gezegd.
Om een optimale scherpte en een perfecte compositie te verkrijgen fotografeer ik veel vanaf statief. Als ik al het gezeul met camera’s, lenzen en statieven beu ben neem ik de Panasonic. Vooral voor straatfotografie tijdens reizen gebruik ik de Panasonic. Die kleine camera valt minder op en je loopt dus minder als fotograaf in het oog. Ik fotografeer dan natuurlijk zonder statief.
Vooral de laatste jaren ben ik ook steeds meer gaan vastleggen op video. De video kwaliteit die mijn Canon en Panasonic camera’s leveren is geweldig en dat leidde tot een duidelijke veschuiving van uitsluitend foto naar meer video. Vroeger legde ik alles eerst vast op foto en als ik genoeg foto’s had gemaakt, ging ik me nog eens afvragen of ik wellicht een video zou moeten maken. Tegenwoordig vraag ik altijd af hoe ik een onderwerp het beste kan vastleggen: op video of op foto. Zeker bij bewegende onderwerpen kies ik dan vaak om primair een video te maken en eventueel later nog een foto.
Auteur over natuurfotografie en reisfotografie
Ik ben mede auteur van het ‘Praktijkboek Reisfotografie’, uitgegeven door Pixfactory. Ook schreef ik een aantal artikelen voor de site Natuurfotografie.nl, een platform voor natuurfotografen uit Nederland en België. Internationale fotowedstrijden mogen mij vaak begroeten als deelnemer en regelmatig behaal ik daar prijzen. Ik ben houder van de EFIAP/d1 onderscheiding.
Daarnaast verzorg ik ieder jaar een aantal presentaties waarin ik het resultaat van mijn fotoreizen en vele uren achter de PC aan een groter publiek laat zien.