Herfst in IJsland; terugblik

Herfst in IJsland: een terugblik op onze fotoreis naar IJsland in het najaar van 2021.
Herfst in IJsland; tijdens onze reis in september 2021 was het meer winter dan herfst in IJsland!

Na de ruim 3 weken ‘herfst in IJsland’ zijn we nu al weer enige tijd terug in Nederland. Hoog tijd dus om terug te kijken

Herfst in IJsland met weinig herfstkleuren

We zagen opvallend weinig fraaie herfstkleuren tijdens onze reis. In 2011 bezochten we IJsland in exact dezelfde periode, maar toen zag het overal rood, geel en bruin. Dit jaar was het anders. Wel veel bruin en het was dus duidelijk dat de zomer voorbij was, maar de sprankelende kleuren van 2011 zagen we nergens. Het blijft gissen naar de reden. Andere weersomstandigheden? Een winter die te vroeg begon? Wie zal het zeggen, maar opvallend en tot op zekere hoogte teleurstellend was het wel.

Herfst in IJsland. Dit is duidelijk een herfstfoto, maar de fraaie helder rode en gele herfstkleuren die we in 2011 voorgeschoteld kregen, ontbraken dit jaar volledig. De kleur bruin overheerste.
Landschap met moeras en bergen in het oosten van IJsland

Herfst in IJsland met buitengewoon wisselvallig weer

Je gaat niet naar IJsland voor het mooie weer, maar dit jaar was het weer in mijn beleving wel erg extreem of beter gezegd extreem slecht. Bijna iedere dag hadden we stormachtige wind en op drie min of meer zonnige dagen na hadden we vrijwel iedere dag flink wat regen. Ook insneeuwen in september is beslist niet normaal. Het weer was ook veel slechter dan ik tijdens mijn vele vorige bezoeken ooit meemaakte. Kortom hoewel we best wel wisselvallig en slecht weer hadden verwacht, hebben we gewoon pech gehad met het weer. Helaas heeft dit er wel toe geleid dat we op een aantal locaties, o.a. Landmannalaugar en oost IJsland, fotografisch weinig konden doen. Ook vliegen met de drone was vaak niet mogelijk vanwege de harde wind en/of de regen.

op onze trip naar IJsland hadden we buitegewoon wisselvallig weer met veel regen en wind. Deze wisselende omstandigheden brachten echter wel buitengewoon fraaie wolkenluchten zoals hier in het gebied van de Vestfirdir (de West fjorden)
Fjord in de Vestfirdir

Toeristisch IJsland

IJsland is in de afgelopen 20-30 jaar extreem toeristisch en druk geworden. Jaarlijks bezoeken meer dan 2 miljoen toeristen IJsland. Veel bekende locaties worden overlopen door toeristen en met enige weemoed kan ik terugdenken aan mijn eerste trip naar IJsland in 1978 toen ik nog vrijwel geen andere toeristen tegenkwam. Maar ook in het begin van deze eeuw was IJsland nog een stuk rustiger en minder ontdekt door de toeristen industrie.

Het IJsmeer Jökullsarlon in het zuiden van IJsland. In het hoogseizoen is het hier een toeristisch gekkenhuis, maar tijdens ons bezoek viel het mee. Opvallend is wel hoe weinig ijsbergen er in het meer drijven; een groot verschil met wat ik zag in de 70-er jaren van de vorige eeuw

Uitsluitend in het noordwesten en in de Vestfirdir is het wat rustiger. Gelukkig hebben we niet al te veel last gehad van dit toeristische circus. We reisden in het naseizoen met slecht weer en dat hield de toeristische hordes waarschijnlijk wat in toom. De grootte van de parkeerplaatsen bij bekende locaties als Jökulsarlon suggereert echter dat je hier in het hoogseizoen niet naar toe moet gaan. Kortom, als je rust en natuurbeleving zoekt, reis dan buiten het seizoen en zoek vooral locaties die wat minder bekend zijn of locaties waar je uitsluitend met een goede 4WD kunt komen.

De Skogafoss in het zuiden van IJsland is een toeristische trekpleister van de eerste orde. We bezochten de waterval met slecht weer en toch was het nog steeds een gekkenhuis. Het was onmogelijk een foto te maken zonder mensen op de voorgrond. Een plek dus om niet al te lang te blijven te meer daar de waterval echt niet uniek is. De eenvoudige bereikbaarheid vlak langs de ringweg heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de populariteit van deze waterval
De waterval Skogafoss in het zuiden van IJsland

Duur IJsland?

Ja IJsland is een duur land, maar eerlijk gezegd viel het me mee met de prijzen. Het huren van een auto was veruit het duurste onderdeel van alle kosten en is beslist een stuk duurder dan in de meeste andere landen. Het is lastig om te bezuinigen op de autohuur als je volledig onafhankelijk wilt zijn. Het enige alternatief is feitelijk om je eigen auto uit Nederland op de boot te zetten. Dit is echter ook behoorlijk prijzig en kost ook nog eens veel tijd als je zelf met de boot meereist vanuit Denemarken.

Overnachten deden we in hotels, appartementen en vakantie huisjes en hoewel niet echt goedkoop, lukte het ons om voor net iets minder dan euro 100 gemiddeld per nacht te overnachten. Dan tot slot levensmiddelen. Deze zijn wat duurder dan in Nederland, maar zo extreem als een jaar of 30 geleden was is het verschil met Nederland niet meer.

Ik fotografeerde dit noorderlicht in de Vestfirdir. Bij gebrek aan beter gebruikte ik een huisje dat we gehuurd hadden als voorgrond. Een aantal keren konden we zo'n huisje of cabin huren voor een redelijke prijs. Zulke huisjes zijn comfortabel en het geeft maximale privacy en rust. Helaas zijn ze niet overal beschikbaar tegen een redelijke prijs!
Noorderlicht in de Vestfirdir

Een geslaagde trip

Alles bij elkaar kijken we terug op een geslaagde foto trip naar IJsland. Het weer viel tegen, maar daar staat tegenover dat het allemaal een stuk avontuurlijker was dan met de strak blauwe hemels die we een paar maanden terug in Scandinavië hadden. Veel gezien en veel beleefd, soms afzien, maar het was toch weer in een vloek en een zucht voorbij.

De hele nacht had het gestroomd van de regen, maar gelukkig werd het 's ochtends droog en kon ik eindelijk vliegen met de drone om deze luchtfoto van de Hjalparfoss te maken.