Het is al weer twee maanden geleden, maar nu dan toch weer een bericht in mijn rubriek ‘foto van de maand’. Te veel tijd besteed aan het bijwerken van deze website naar de nieuwste versies van WordPress en het thema dat ik gebruik. Bovenstaande foto is één van de foto’s die ik in de afgelopen maanden heb ge-upload naar Unsplash. In dit bericht vertel ik over mijn ervaringen met Unsplash.
Wat is Unsplash
Unsplash is één van de vele sites waar je foto’s kunt delen met andere fotografen. Er is echter één groot verschil. De meeste foto sharing sites zoals 500px of Flickr laten meestal niet toe dat foto’s ook gedownload worden. Bij Unsplash kunnen gebruikers zowel foto’s uploaden als ook gratis downloaden. Dit downloaden is volledig legaal en je mag gedownloade foto’s zonder beperkingen gebruiken in je eigen projecten. En het aardige is nu, dat je op Unsplash best veel kwaliteit tegenkomt. Niet alles is geweldig, maar met enig zoekwerk vind je vaak wel wat je zoekt. Kortom, als ik eens een foto mis voor bijvoorbeeld een presentatie, zal ik niet schromen om op Unsplash te zoeken naar iets bruikbaars.
Waarom foto’s gratis beschikbaar stellen via Unsplash?
Ja waarom zou je dat doen, want het druist natuurlijk in tegen je gevoel, dat al die unieke foto’s, die je maakt, geld waard zijn. Voor gebruik van die foto’s moet dus wel betaald worden. Waarom dus gratis? Een relevante vraag waar best wat haken en ogen aan zitten. Ik zal daar in een volgend bericht op terugkomen, want nu wil ik het vooral over wat ervaringen met Unsplash hebben.
Mijn ervaringen met Unsplash
Een maand of twee geleden uploadde ik voor het eerst een aantal foto’s op Unsplash. Geen foto’s die ik zelf als top beschouw, want in je achterhoofd speelt natuurlijk steeds dat punt over gratis beschikbaar stellen. Wel waren het best goede foto’s die ik om wat voor reden dan ook nooit had gebruikt en die al jaren in mijn database ‘digitaal stof lagen te verzamelen’. Goede tweede keus zou je kunnen zeggen. In de daaropvolgende weken werden mijn foto’s regelmatig bekeken en gedownload. Zo werd onderstaande foto van een Jakhals, die ik zelf niet heel bijzonder vind, in drie weken tijd zo’n 2000 keer bekeken en 50 keer gedownload. Best aardig eigenlijk voor deze foto!
Het Buffel portret
Echt schot kwam er in de zaak toen ik onderstaand portret van een Kafferbuffel met Ossenpikker uploadde. Om voor mij wat onduidelijke reden, ook deze foto vind ik zelf niet zo heel bijzonder, koos Unsplash de foto in de editorial feed. Dat had echt effect. Binnen een week werd de foto meer dan 50.000 keer bekeken en meer dan 400 keer gedownload. Op dit moment, eind september is de stand voor deze foto meer dan 70.000 views en meer dan 800 downloads. Met Google Image Search ben ik natuurlijk eens gaan uitzoeken wat men zo al doet met deze foto. En zowaar, ik vond een aantal websites die de foto gebruiken, zelfs netjes met vermelding van mijn naam als auteur!
Shadows in the Desert
Een explosie veroorzaakte het plaatsen van ‘Shadows in the Desert. Ook deze foto kwam in de editorial feed. Na één dag was de foto al bijna 250.000 keer bekeken. Na twee dagen was de stand 488.000 views en ruim 2000 downloads. Wat moet ik hier nu van denken? Ik ben er beduusd van. Is dit echt of ben ik ergens bij de neus genomen? Ik ben cynisch genoeg om aan allerlei opzetjes te denken. Goed gezocht op internet dus, maar ik ben geen berichten tegengekomen die suggereren dat er iets fout zit met het aantal views op Unsplash.
Wat heb ik van dit alles geleerd?
In de eerste plaats toch vooral hoe ontzettend lastig het is om vanuit je eigen perspectief te beoordelen wat andere mensen interessant, bruikbaar, leuk of mooi vinden op het gebied van fotografie. Bij de foto’s die ik heb ge-upload zaten werken die ik zelf best aardig vond. Nu na een kleine twee maanden zijn die relatief matig bekeken en gedownload. Aan de andere kant staan de foto’s zoals ‘Shadows in the Desert’, waar ik zelf aarzeling over had, maar die dus duizenden keren werden gedownload.
In de tweede plaats is te zien dat het plaatsen van foto’s op Unsplash kan leiden tot een enorme exposure van je fotografie. Het aantal views en downloads, zelfs voor foto’s die niet in de editorial feed komen is enorm, zeker als je bedenkt dat ik minder dan twee maanden geleden de eerste foto uploadde. Nu heb ik echt niet de illusie dat al die mensen die mijn foto’s hebben gezien, ook langer dan een paar seconden hebben gekeken. Echter zelfs als maar een klein percentage echt goed heeft gekeken, dan geeft dat nog steeds een enorme exposure.
Tot slot laat dit alles zien hoe ongelooflijk veel mensen foto’s uploaden en foto’s bekijken op internet. Ik wist dit natuurlijk wel, maar deze ervaring ging toch mijn voorstellingsvermogen te boven.
U kunt mijn foto’s op Unsplash vinden door hier te klikken.
In een volgend bericht zal ik wat verder filosoferen over zin en onzin van Unsplash