Naar Alaska

Whitehorse is de hoofdstad van de Canadese provincie Yukon, die grenst aan Alaska
Whitehorse in Canada is geen bijster interessante stad, maar het is een goed vertrekpunt voor een trip naar Alaska

Het is al weer lang geleden sinds we naar Alaska zijn geweest om te fotograferen. De hoogste tijd dus voor een reis naar deze ‘Last Frontier’.

Via Whitehorse in Canada

Je kan natuurlijk direct naar Alaska vliegen, maar wij besloten via Whitehorse in het noorden van Canada te reizen. Alaska is een dure bestemming en het huren van een auto voor een langere periode is in Whitehorse meer dan 50% goedkoper dan in Anchorage. Bovendien mogen we met onze in Whitehorse gehuurde 4WD op onverharde wegen rijden. Amerikaanse verhuurbedrijven staan dat niet toe. Waarom zou je overigens een 4WD huren als je er niet mee op onverharde wegen mag rijden? De logica ontgaat me, maar in Amerika denken ze daar kennelijk anders over.

Naar Whitehorse dus. Alles bij elkaar waren we 24 uur onderweg, met overstap en lang wachten in Vancouver en twee uur vertraging op de binnenlandse vlucht van Vancouver naar Whitehorse. Uiteindelijk kwamen we omstreeks 2 uur ’s nachts lokale tijd in ons hotel. De volgende dag onze huurauto opgehaald en wat rondgekeken in Whitehorse. Geen bijster interessante stad maar met 9 uur jetlag achter de oren zijn de meeste steden niet zo interessant.

Naar Fairbanks in Alaska

Vanaf Whitehorse rijden we over de Alaska Canada Highway, de Alcan, in drie dagen naar Fairbanks in Alaska. Honderden kilometers door de eindeloze boreale wouden van het noorden, met als enige afwisseling de imposante bergen in het Kluane National Park. Hier hadden we echter vorig jaar, toen we de Yukon bezochten, al veel tijd doorgebracht. Stevig doorrijden dus maar, ook al omdat het weer niet echt uitnodigde om veel tijd buiten de auto door te brengen.

Deze opname werd met slecht regenachtig weer gemaakt en om de opname krachtiger te maken heb ik de opname omgewerkt naar zwart wit
Bergketen in het Kluane Nationaal Park in de Yukon

Bij Beaver Creek de grens tussen Canada en Alaska over. Vanuit het verleden had ik geen geweldige herinneringen aan Amerikaanse immigration officers maar ik moet zeggen, het viel mee. Het kostte een uurtje puzzelen om een formulier met in mijn ogen vrij zinloze vragen (waar zijn mijn ouders geboren? Ik zou het echt niet weten) in te vullen. Toen dat eenmaal gebeurd was kregen we zonder verdere problemen toestemming om ‘The Last Frontier’ te betreden. In stromende regen weliswaar, maar we waren waar we wilden zijn.

Door eindeloze boreale wouden rijden we van Whitehorse naar Fairbanks. De wouden zijn wat monotoon, maar omdat ze zo ongerept zijn, fotografisch best interessant.
Boreaal woud in de buurt van Tok in Alaska

Vanaf de grens reden we in twee dagen verder naar Fairbanks door een landschap met beboste heuvels, moerassen en grote rivieren. Geen groots of spectaculair landschap. Het is echter wel een landschap dat zich goed leent om met een drone te vliegen en te fotograferen.

Het heuvelachtige landschap rondom Fairbanks leent zich goed voor het vliegen met een drone. De uitdaging is om interessante patronen in het landschap te vinden.
Luchtopname van een riviertje in het boreale woud bij Fairbanks
Door de vele bomen zie je in de boreale wouden vaak weinig van het landschap. Met een drone krijg je dan vaak onverwachte en verrassende landschappen te zien
Luchtopname van een meertje op de taiga in de buurt van Tok